De Biodiversiteit van Nationaal Park de Meinweg

Het ontstaan van een boek

Het idee om een overzicht te maken van de biodiversiteit van Nationaal park De Meinweg is ontstaan in 2007 nadat Jan Boeren en Ernest van Asseldonk zich de vraag hebben gesteld; Hoeveel soorten zitten er eigenlijk op de Meinweg? In 2008 werd hier een eerste antwoord opgegeven middels de uitgave "Niet alleen maar Adders en Zwijnen" (Eigen uitgave Stichting Koekeloere 2008). In dit rapport worden 3700 soorten genoemd, die volgens digitale waarnemingen bestanden ooit op de Meinweg zijn aangetroffen. Al snel na de publicatie van het overzicht bleek dat er nog

veel meer soorten op de Meinweg zijn waargenomen dan de digitale bestanden deden vermoeden.

In 2010 is de draad weer opgepakt. Om tot een volledige soortenlijst van de Meinweg te komen, is besloten om op zoek te gaan naar alle literatuur en overige informatie die ooit over de Meinweg op papier is gezet. Jan Hermans werd, als Meinwegkenner pur sang, gevraagd om Jan en Ernest bij deze enorme klus te helpen.

Het napluizen en controleren van al deze publicaties en lijsten heeft geresulteerd in een overzicht van meer dan 6500 soorten die vanaf 1900 tot december 2012 op de Meinweg zijn aangetroffen.

Het  ruim 380 pagina's tellende boek is uiteindelijk in 2013 verschenen en was de eerste in zijn soort voor Nationale parken in Nederland.

6500 soorten planten en dieren......

Waar moet u zoal aan denken? Het aantal Planten 822, Paddenstoelen 722, Insecten ruim 3800.

Insecten

Libellen 53, Vlinders 1354, Sprinkhanen en Krekels 31, Kevers 1101, Wantsen 318, Vliegen en muggen 470, Vliesvleugeligen als Bijen en Wespen 327, Kakkerlak 1 etc.

Index

Er is een index beschikbaar waarin snel te controleren is of een soort op de Meinweg is aangetroffen in de periode 1900- december 2012. Het paginanummer verwijst naar de bladzijde in het boek waar meer informatie over deze soort te vinden is.

Vindt u een nieuwe of leuke soort. Geef het door via waarneming.nl

Interesse?

Geïnteresseerd in het boek, neem dan contact op met het Natuurhistorisch Genootschap in Limburg; mail

Index van de uitgave: De Biodiversiteit van Nationaal Park de Meinweg.
Samengesteld door E. van Asseldonk, 2013. Uitgave Boek Stichting Natuurpublicaties Limburg / Natuurhistorisch Genootschap in Limburg.
Biodiversiteit Meinweg Index.pdf (2.68MB)
Index van de uitgave: De Biodiversiteit van Nationaal Park de Meinweg.
Biodiversiteit Meinweg Index.pdf (2.68MB)